Veelgestelde vragen

Ga naar Financiën > Financiële boeking, en kies als type 'Bankcorrectie' of 'Kas-correctie'. Je kan dan elk willekeurig bedrag op- of afboeken, waarbij je moet kiezen tussen Bank of Kas. Op deze manier wordt het saldo bijgewerkt zonder dat het financiële implicaties heeft.
Het probleem/verschil zit 'm in de handlings/verzendkosten. De verwachte prijs is gebaseerd op de Advies verkoopprijs zoals die in de officiële prijslijst staat. Maar afhankelijk van de grootte van de order zal de totaalprijs altijd anders zijn. Het HAP rekent uiteindelijk altijd enkel en alleen met de werkelijke prijs; de verwachtte prijs wordt nergens meer gebruikt wanneer een order eenmaal afgehandeld is. Dus: de werkelijke prijs die je zelf ingeeft aan de hand van de Herbalife-factuur, is bepalend.
Het HAP is niet in staat om zelf een hele set (zoals een doos van 14 repen) klein te maken (zoals één reep). Daarom moet je als je een hele doos repen aanbreekt om ze per stuk te verkopen, het volgende doen: via een voorraadboeking (type omboeken) 1 doos afboeken, en via een voorraadboeking (ook type omboeken) 14 losse repen opboeken. Dit principe geldt uiteraard ook voor bv. een set van 5 shakebekers, of een set van 10 maatlepels.
Bij financiële boeking, type reiskosten. Het is (fiscaal gezien) toegestaan €0.19 per kilometer te boeken. Het HAP gaat er dan wel van uit dat er een betaling van zakelijk naar privé plaatsvindt.
De gegevens in het HAP zijn net zo veilig en onveilig als alle andere MS Office bestanden. Als iemand jouw PC hackt, is het niet moeilijk in de gegevens te kijken. Of men daadwerkelijk geïnteresseerd is in deze gegevens kan je je afvragen. Hackers zijn vaak op zoek naar user-id's, passwords, rekeningnummers e.d. om er zelf aan te kunnen verdienen. En dat is hier niet het geval. Dat een ander programma de gegevens bekijkt of verandert is vrij onwaarschijnlijk. Eigenlijk gelden voor de bescherming de algemene regels: gebruik én een up-to-date virusscanner, én een firewall én een antispyware programma. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat het grootste risico de gebruiker of PC zelf is. In de afgelopen maanden heb ik 2 gevallen gehad van HAP-gebruikers waar de harddisk gecrashed was, of dat de hele PC in brand vloog. In twee andere gevallen had een virus alle bestanden (waaronder van het HAP) gewist. Gevolg: alle gegevens definitief verloren (er was telkens geen fatsoenlijke, recente back-up gemaakt). Het HAP maakt standaard wekelijks een back-up, indien mogelijk in een cloud-locatie. Het verdient sowieso aanbeveling om al je bestanden regelmatig te back-uppen.
Over het algemeen staan alleen reguliere/voorraad-artikelen in de prijslijst van het HAP. Als je bijvoorbeeld Extravaganza-tickets bestelt, kan je de kosten daarvan het beste via een Financiële boeking in het HAP zetten.
Het supervisor-lidmaatschap staat in het HAP onder artikelnummer 0909. Zolang je geen supervisor bent, kost dit €10,89. Zodra je supervisor bent, zijn de kosten €78,65. Waarschijnlijk weet het HAP (nog) niet dat jij supervisor bent. Dat kan je als volgt aanpassen: - Kies vanuit het hoofdmenu Opties > Diverse - Geef nu bij Kortingspercentage voor inkopen 50% in. Mocht je dit artikel reeds in een inkooporder hebben staan, dan is de verkeerde prijs niet zo erg. Het HAP rekent namelijk een verwachte prijs uit; de daadwerkelijke prijs is over het algemeen erg lastig te voorspellen (ook voor Herbalife). Omdat je bij het afsluiten van een inkooporder de daadwerkelijke bedragen van je factuur overneemt, wordt uiteindelijk gewerkt met de juiste bedragen.
Je hebt gelijk dat dit geen korting van 25% is. Eigenlijk geldt dit voor vrijwel alle producten, maar de afwijking bij de repen is het grootst. Waarom Herbalife deze prijzen zo heeft vast gesteld, weet ik niet. Er is wel eens navraag naar gedaan, maar een duidelijk antwoord kregen we niet. Voor het HAP geldt dat de officiële prijzen van Herbalife worden gevolgd, dus ik kan daar niet zo veel aan veranderen helaas.
Ja, dat kan zeker. Met het HAP kan je naast je Herbalife-business ook een andere business administreren. Om dat in te stellen kies je vanuit het hoofdmenu Opties > Businesses. Klik dan Extra Business aan, en geef die 2e business een naam (bv "Coaching"). Je kan daarna diverse opties instellen, die gelden voor de facturen die je voor die 2e business maakt. Als je daarna een verkooporder aanmaakt, dan is er een keuze voor welke business die verkooporder geldt. Afhankelijk daarvan zal de gebruikelijke HBL-factuur gebruikt worden, of de factuur voor de 2e business. Ook kan je per klant aangeven voor welke business (of voor beide) die actief is. Eventueel kan je ook producten of diensten toevoegen voor die 2e business. Je zou een extra productcategorie kunnen aanmaken (via Producten > Eigen productcategoriën > Nieuwe categorie). En daarna kan ja via Producten > Product toevoegen een nieuw product onder die nieuwe categorie hangen. Die nieuwe producten zijn daarna beschikbaar bij het aanmaken van een verkooporder.